این بخش با هدف گسترش و بهبود خدمات مرجع و اطلاع رسانی کتابخانه و تسریع در پاسخگویی به نیازهای کاربران و در دسترس قرار دادن اطلاعات برای کاربران کتابخانه، فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی آنها راه اندازی شده است. خدماتی که ارائه می شود شامل:

  • راهنمایی کاربران در استفاده از کتابخانه و خدمات آن
  • راهنمایی استفاده از نرم‌افزار کتابخانه ای، پورتال و پایگاه‌های اطلاعاتی در یافتن منابع مورد نیاز کاربران.
  • راهنمایی و پاسخگویی از طریق ایمیل و شبکه‌های اجتماعی و یا تلفن   

 

 

**در این بخش می توانید با ارتباط با ایمیل kosarlibrary2020@gmail.com  سوالات خود  را مطرح نمایید. لطفا عنوان نامه ارسال شده "از کتابدار بپرس" باشد و حتما قبل از طرح سوال، پرسش و پاسخ های زیر را مطالعه نمایید و در صورتی که سوالات شما از موارد مطرح شده ذیل نبود، سوالات خود را ارسال نمایید. به سوالات ارسال شده در اسرع وقت بصورت ایمیل پاسخ داده خواهد شد.

 

 

* ساعت کارکتابخانه مرکزی و سالن‌های مطالعه به چه صورت است؟ 

کتابخانه دانشگاه در تمامی طول هفته (بجز پنجشنبه ها و ایام تعطیل) آماده خدمات رسانی به مراجعان عزیز می‌باشد. ساعت کاری کتابخانه به شرح زیر است: بخش امانت : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:30 الی 15:30 / سالن مطالعه : 7:30 الی 18

* شرایط عضویت کتابخانه چیست؟

کلیه دانشجویان به صورت پیشفرض عضو کتابخانه هستند و نیاز به ثبت نام مجزا ندارند،  فرایند عضویت بدون نياز به مراجعه حضوری و در ابتدای هر ترم انجام می‌شود.

* نظام رده‌بندی کتابخانه چیست و شیوه استفاده از آن چگونه است؟

بر اساس نظام رده‌بندی کتابخانه کنگره LC  میباشد. این طرح متشکل از 21 رده در قالب حروف الفبای انگلیسی می باشد .این نظام، موضوعی و ساختار آن به صورت سلسله مراتبی از کل به جز است و حروف بزرگ در کنار رده اصلی برای رده های فرعی به کار می رود . همچنین برای تقسیمات فرعی از اعداد صحیح استفاده می شود.

* مخزن کتابخانه قفسه بسته است یا قفسه باز؟

مخزن کتابخانه نیمه باز است. دانشجویان تحصیلات تکمیلی امکان ورود به مخزن را دارند ولی دانشجویان کارشناسی فقط یکبار در طول ترم اجازه ورود به مخزن را دارند.

* چگونه از سیستم، کتاب مورد نظر خود را جستجو کنم؟

دانشجویان محترم با مراجعه به کتابخانه و استفاده از سیستم‌های جستجوی موجود می‌توانند منابع مورد نیاز خود را جستجو نمایند.

* چگونه کتاب را به امانت بگیرم؟

با مراجعه حضوری، ابتدا کتاب مورد نظر خویش را با استفاده از سیستم‌های جستجوی موجود در کتابخانه جستجو کرده، پس از یافتن کتاب مورد نظر ، عنوان و شماره بازیابی کتاب را یادداشت نموده و با ارائه کارت دانشجویی به کتابدار، کتاب مورد نظر را امانت می گیرند.

* آیا بدون کارت دانشجویی امکان امانت کتاب وجود دارد؟

امانت کتاب فقط با ارائه کارت دانشجویی و به شخص صاحب کارت امکان پذیر می باشد.

* چگونه می‌توانم کتابهای امانی خود را مشاهده و تمدید کنم؟

با مراجعه به سیستم‌های جستجو در کتابخانه و  ورود به پرتال کتابخانه، با نام کاربری و پسورد تعریف شده وارد پروفایل خود شده و سپس  بعد از انجام اتصال، با انتخاب گزینه مدارک در دست امانت ، فهرست کتابهای امانی شما نمایش داده می‌شود. با زدن تیک در قسمت روبروی هر کتاب، منبع موردنظر تمدید خواهد شد.

* آیا می توانم بدون حضور در کتابخانه کتابم را تمدید یا رزرو کنم؟

خیر جهت تمدید و رزور بایستی حضوری به کتابخانه دانشگاه  مراجعه نمایید.

* چند بار امکان تمدید وجود دارد؟ 

دوبار برای تمدید بیشتر باید به مسئول میر امانت مراجعه نمایید .

* آیا امکان استفاده از سیستم امانت در خارج از دانشگاه نیز وجود دارد؟

در حال حاضر خیر

* چگونه کلمه عبور خود را تغییر دهم؟

با مراجعه به سیستم و وارد نمودن نام کاربری و کلمه عبور، هر عضو می تواند، وارد پروفایل خود شده و سپس بر روی کلمه عبور کلیک نموده و کلمه عبور جدیدی را برای خود انتخاب کند.

* در صورت دیرکرد چگونه میزان جریمه دیرکرد را پرداخت کنم؟

جریمه دیرکرد در زمان تسویه حساب دانشجو و از طریق پرتال دانشجویی انجام می‌شود.

* میزان و نحوه جریمه تأخیر در بازگشت کتاب چگونه است؟

در صورتی که منابع به امانت گرفته شده در موعد مقرر به کتابخانه برگشت نشود، مشمول جریمه نقدی خواهد بود.

جریمه دیرکرد منابع به ازاء هرکتاب برای هر روز ، مبلغ 2000 ریال در نظر گرفته می‌شود .

* در صورت مفقود یا ناقص شدن کتاب امانی چه کاری باید انجام دهم؟

  • چنانچه امانت گیرنده کتابي را گم کند بایستی همان عنوان کتاب را خریداري و به کتابخانه ارائه نماید و علاوه بر آن جریمه دیرکرد  ( براساس مصوبه هیأت امناء پس از 10 روز به ازاء هر روز تا2000 ریال) کتاب مفقودي را نیز بپردازد.
  •  اگر امانت گیرنده به هر طریقي به کتاب خسارت وارد نماید باید یک نمونه از همان کتاب را، با مشخصات کاملا مطابق با کتاب آسیب دیده، خریداري کرده و به کتابخانه تحویل نماید.
  •  در صورتي که امانت گیرنده موفق به یافتن کتاب مورد نظر نشود باید 3 برابر قیمت روز کتاب مشابه، علاوه بر مبلغ جریمه ( براساس مصوبه هیأت امناء پس از 10 روز به ازاء هر روز تا2000 ریال)  را به حساب دانشگاه واریز نماید .

* برای تسویه حساب با کتابخانه چه باید کرد؟

ابتدا دانشجو بایستی از طریق پرتال دانشجویی درخواست تسویه حساب دهد، سپس جهت انجام تسویه حساب درقسمت کتابخانه، کتابهای به امانت گرفته شده را  بازگرداند و در صورت داشتن بدهی، آن را بصورت الکترونیکی پرداخت نماید.

* چه مدارکی از کتابخانه به امانت داده نمی شود؟

کتابهای مرجع و پایان نامه‌ها

* امکان دسترسی آنلاین به پایان‌نامه‌های داخلی چگونه است؟

دسترسی به اطلاعات کتابشناختی و متن پایان نامه‌ها از طریق سیستم‌های جستجو در کتابخانه امکان پذیر می باشند و مراجعه کننده با ارائه کارت دانشجویی (شناسایی) می تواند از نسخه های‌چاپی پایان نامه‌ نیز در محل استفاده نماید. برای جستجوی پایان‌نامه‌های سایر دانشگاههای کشور، یا به فهرست رایانه ای کتابخانه دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید و یا به آدرس http://ganj.irandoc.ac.ir  در پایان نامه‌های کل کشور جستجو کنید.

* دانشگاه کوثر به چه پایگاه‌های اطلاعاتی دسترسی دارد؟

برای آگاهی از دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی الکترونیکی به پرتال کتابخانه، بخش پایگاه‌های اطلاعاتی مراجعه نمایید. لیست پایگاه‌های قابل دسترسی مشخص شده است.

* نحوه استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی الکترونیکی قابل دسترس دانشگاه به چه صورت است ؟

برای آگاهی از نحوه دسترسی و استفاده به پایگاه‌های اطلاعاتی الکترونیکی به پرتال کتابخانه، بخش پایگاه‌های اطلاعاتی مراجعه نمایید.

* آیا دسترسی از راه دور به پایگاه‌های اطلاعاتی امکان پذیر است ؟ بله

* برای جستجوی مقالات به کمک نیاز دارم آیا این خدمات در کتابخانه وجود دارد؟

بلی- به پرتال کتابخانه، بخش پایگاه‌های اطلاعاتی مراجعه نمایید.

* نحوه ثبت اطلاعات پایان‌نامه در پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران (ایرانداک) به چه صورت است؟

با مراجعه به پورتال کتابخانه دانشگاه به قسمت  راهنماها، راهنمای شیوه‌نامه ثبت اطلاعات پایان‌نامه در سایت ایرانداک رجوع نمایید.